Laivas piekabes izvēle
Esmu novērojis, ka
reti var nopirkt lietotu labu piekabi bez laivas. Tāpēc piekabes izvēle ir
svarīgs un atbildīgs uzdevums. Laivas var transportēt uz jumta, auto salonā,
var arī pa zemi vilkt... Bet šoreiz mēģināšu palīdzēt tiem, kuri plāno savai
laivai iegādāties piekabi. Runa nebūs par smago un lielo kuteru transportēšanu,
jo šīs kategorijas ūdens transporta līdzekļu īpašnieki uztic savus
peldlīdzekļus ostu un piestātņu aprūpei gan ziemā, gan vasarā. Un jo mazāk
interesēsies tie, kam pie mājas sava osta.
Sākšu ar to, ka
katram ir pilnīgi jāizprot savas vajadzības un iespējas. Vajadzības,
galvenokārt, nosaka sekojoši faktori:
·
laivas tips un svars;
·
kur laiva tiks glabāta;
·
pa kādiem ceļiem tiks ekspluatēta.
·
Laivas tips un svars.
Airu laivas
un motorlaivas transportē uz piekabēm, kuras šim mērķim ir izgatavotas,
savukārt, piepūšamajām laivām parasti tiek izmantotas ūdensmotociklu piekabes.
Dažkārt mēdz izmantot klasisko bortu piekabi, kurai uzliek virsū speciāli
izgatavotu paliktni laivu pārvadāšanai.
Katrai piekabei ir
celtspēja, tāpēc nedrīkst pieļaut, lai laivas svars to pārsniegtu. Uzmanība
jāpievērš arī tam, lai svars kuru vedīsiet nebūtu par vieglu. Šādā gadījumā
nedarbosies piekabes amortizācija un Jūsu laiva kratīsies kā koka ratos. Ar šo
problēmu saskāros savai iepriekšējajai piekabei, ar kuru pārvadāju 4 metri garu
piepūšamo laivu aprīkotu ar 20 zs dzinēju. Piekabes konstrukcijā bija ar
atsperlāgu amortizācija. Tās vieglais svars pietiekoši nenospriegoja atsperlāgas,
kā rezultātā amortizatori bija bez darba. Šī komplekta jaunais saimnieks to
risināja izņemot no katras puses pa vienai atsperlāgu sloksnei ārā.
Par piekabes
izmēru. Piekabei vajadzētu būt nedaudz platākai par laivas platumu. Pilsētas
satiksmē un ārpus tās, gabarītlukturi citus ceļu satiksmes dalībniekus informē
par velkamā gabarītiem. Braucot šaurās vietās spoguļos vieglāk kontrolēt
platumu, piemēram, lai izbrauktu cauri šauriem vārtiem vai garāžas durvīm.
Ļoti būtiski, lai
laivas pārkare aizmugurē nebūtu garāka par 1m no pēdējā, tālākā gabrītluktura,
kā arī, lai tos neaizsedz. Pretējā gadījumā jādomā kā nostiprināt lukturus
piekabes aizmugurē atbilstoši ceļu satiksmes noteikumu prasībām.
Vēl pie izmēriem
gribu piebilst tādu lietu kā piekabes riteņu novietojuma platums. Viennozīmīgi
ērtāk būtu lietot tādu piekabi, kuras riteņu platums sakrīt ar velkošās mašīnas
riteņu platumu. Parasti tas ir 1,6 m. ·
Par to, kur glabāt savu laivu uz
piekabes. Citam tā būs liela privātmājas garāža vai pagalmā zem klajas debess,
citam angārs, taču citam tā būs automašīnu garāža. Iesaku arī par to padomāt.
Kā arī par to, cik platas ir garāžas durvis. Vai pietiks izgriezšanās rādius,
lai smagāku laivu, kuru nevar iestumt ar rokām, varētu iebraukt. Man reiz nācās
atteikties no savas gandrīz sapņu laivas iegādes tikai tāpēc, ka tā uz piekabes
bija par garu priekš manas standarta garāžas. Nē, ietilpt varētu, bet nevarētu
durvis aizvērt. J Amerikāņi šo problēmu ir iemanījušies risināt piekabei
uzstādot transformējamu dīsteli. Laivai esot garāžā to nostprina uz atbalsta
kājas, dīsteli atskrūvē un pagriež uz eņģes, lai garāžas durvis varētu
netraucēti aizvērt.
·
Ja laivu ir plānots transportēt pa
jauniem, gludiem ceļiem, tā ir ir viegla un tiek pārvadāta bez motora, tad var
izvēlēties piekabi ar torsionu piekari. Šīs piekabes uzbūvē ir vienkāršākas un
lētākas.
Tomēr mēs dzīvojam Latvijā un mūsu starpā, diemžēl, nav tādu, kuri braukātu
tikai iepriekš minētajos apstākļos. Tāpēc noteikti iesaku izvēlēties piekabi ar
atsperlāgām un amortizatoriem. Šīs piekabes būs nedaudz dārgākas, tomēr
ilgtermiņā tas noteikti atmaksāsies pagarinot mūžu gan piekabei, gan laivai uz
tās.
Piekabe
laivu transportēšanai ar amortizatoriem un paceļamiem lukturiem
Piekabju aprīkojums
1. Skatāmies, lai
piekabei ir kvalitatīvi izbūveta elektroinstalācija un kāds risinājums tiek
piedāvāts, lai netiktu mērcēti lukturi ūdenī.
Esmu saskāries ar
noņemamo lukturu paneli, kurš manuprāt, ir ļoti neērts risinājums. Šie metāla
paneļi nereti čīkst un grab, kā arī pastāv iespēja tos pazaudēt.
Ir piekabes kurām
lukturi ir pagriežami augšup un negāžas lejā. Tos tur nelieli amortizatori. Es
teiktu, ka pagaidām visērtākais risinājums ar kādu nācies sastapties, jo nekas
nav jāatvieno.
Vienkāršākām
piekabēm nav ne viens, ne otrs risinājums. Neatliek nekas cits kā neaizmirst
atvienot elektroinstalācijas kontaktspraudni no auto un mērcēt vien lukturus
ūdenī. Lukturos, lai cik tie būtu hermētiski, satek ūdens un veidojas
kondensāts. Tas atstāj koroziju un apsūbejušus kontaktus, biežāk izdeg
spuldzītes. Bet ja nav slinkums ar to samierināties un reizi pāris gados uzlikt
jaunus lukturus, tad var ekspluatēt šīs piekabes.
Jāatzīst, ka cenu
šo risinājumu varianti būtiski neietekmē.
2. Vinča
paredzēta, lai uzvilktu laivu vai nolaistu vienmērīgi lejā. Svarīgi, lai tā
būtu labas kvalitātes un stabili nostiprināta. Transportēšanas laikā vinčai
nevajadzētu būt tai, kura tur laivu uz piekabes. Iesaku lietot vismaz 2 kravas
stiprināšanas stropes- vienu laivas priekšpusē, otru aizmugurē. Lietojot vinču
nepieļaujiet stropes mehānisku bojāšanu. Lai stropes siksna kalpotu ilgāk,
pieskatiet, lai tinot virsū tā klātos uztinamajā kasetē vienmērīgi un taisni.
Slodze uz vinču ir atkarīga no laivas svara un ruļļiem pa kuriem laiva
tiek ripināta.
3. Piepūšamās
laivas parasti novieto uz apšūtām koka brusām, jo uz tām laiva stāv stabilāk un
ruļļi nebojā laivas materiālu. Ruļļiem ir ļoti liela nozīme - jo kvaltatīvāki
tie būs, jo vieglāk būs pacelt laivu no ūdens. Ruļļiem vajadzētu būt uz
gultņiem, tad tie labāk griežas. Ne mazāk svarīgi, lai tie ir pareizi novietoti
uz piekabes. Katrai laivai ir savi izmēri un forma, tāpēc ruļļus vajag
norugulēt tā, lai laiva balstītos pēc iespējas vairāk punktos. Sānu ruļļi
jāieregulē, lai laiva nešūpotos uz piekabes, taču tā nedrīkst gulēt tikai uz
tiem. Laivas ķīlim ir jābalstās uz piekabes centra ruļļiem.
Pieminēju it
kā pašsaprotamas un zināmas lietas, tomēr atkartošana zināšanu māte. Varbūt
kāds gribēs ko oponēt, varbūt kādam radīsies papildus jautājumi. Cik spēšu, tik
mēģināšu atbildēt un palīdzēt
Rakstu bez raksta autora atļaujas pārbublicēt aizliegts!
Aicinām Jūs apmeklēt arī mūsu forumu http://parcopi.lv/forum/ , kur
varēsiet uzzināt vēl daudz jaunas informācijas, vai arī pats varēsiet ņemt dalību foruma tapšanā, piedaloties diskusijās par visu, kas saistīts ar vēžiem un copi!
|