Tā kā manai eholotei (Humminbird PiranhaMax 180) jau drīz būs apaļa desmit gadu jubileja, esmu nolēmis iegādāties jaunu. Jāatzīst, ka visu savu mūžu vecā piranja nokalpojusi godam!
Eholotu piedāvājums ir diezgan liels. Pamatā dominē šādi ražotāji: Lowrance, Humminbird, Raymarine un Garmin. Katram ražotājam savas stiprās puses un dažādas tehniskas nianses. Skaidrs, ka visspēcīgākie spēlētāji ir Lowrance un Humminbird. Visu ražotāju eholotes atšķiras ar dažādu frekvenču un staru devējiem, funkcijām un ekrānu izmēriem. Par ekrāniem viss skaidrs - jo lielāks ekrāns, jo vieglāk saskatīt rādītās sīkās detaļas un šīs detaļas ir ļoti būtiskas - tās ir zivis. Funkcijas pārsvarā ir ērtībai - wifi un blutooth (bezvadu savienojamība), NMEA datu tīkls (saslēgšana tīklā ar dažādiem aksesuāriem un ierīcēm) un dažādas programmu funkcijas. Devēji un frekvenču veidi jau ir būtiskākā īpašība, kura eholotes sadala grupās.
Pats primitīvākais ir vienkāršais, senākais un klasiskais konusveida sonārs. Dažādu frekvenču stari tiek raidīti ar konkrētu leņķi (leņķis mainās atkarībā no frekvences) konusa veidā pret grunti.
Ražotājs Lowrance šo te klasisko veidu ir pilnveidojis ar datu apstrādi un to, ka tiek vienlaicīgi raidīti daudz šo frekvenču stari un vienlaicīgi arī tos visus apstrādājot rodas precīzāks priekšstats par to, kas peld ūdenī. Šo principu Lowrance nosauca par CHIRP. Peldošais objekts tiek apstarots vairākās vietās, līdz ar to atspoguļojas objekta garums un augstums arkveida formās. Pēc atspoguļotajiem datiem iespējams izšķirt īsu resnu zivs siluetu no tieva gara un, protams, arī izmērs parādās reālais. Šādos apstākļos jau ir lieka funkcija Fish ID, kas kādreiz atspoguļoja dažādu izmēru zivju simboliņus. Pluss šiem abiem pirmajiem konusveida sonāriem ir tāds, ka tie darbojas arī stāvot uz vietas.
/Sonāru tipa/
Nākamie ir nevis konusveida, bet vēdekļveida staru kūļi. Viens ir Down Scan jeb viens vēdeklis, kas vērsts uz leju. Otrs ir Side Imaging jeb divi vēdekļi, katrs uz savu pusi. Šie starojumi darbosies tikai laivai esot kustībā, jo viņu princips ir tāds kā parastam dokumentu skenerim, tikai divās dimensijās. Un attēlā viss tieši tā arī parādās - tiek kopēta grunts un peldošie objekti. Šajos atspoguļojumos parādās objekti un to ēnas, kur stari netiek klāt. Un tieši šīs ēnas var būt pats raksturojošākais elements attēlā. Dažādi ražotāji šos te sānu un lejas skatus nosaukuši savos patentētos nosaukumos, taču princips ir tas pats. Piemēram, lejas skats Humminbird - Down Imaging, Lowrance - DownScan Imaging, Garmin - DownVü, Raymarine - DownVision. Sānu skati Humminbird - Side Imaging, Lowrance - StructureScan, Garmin - SideVü, Raymarine - SideVision.
/Lejas skati/
Un visbeidzot - jaunākais no veidiem ir trīsdimensionālais, kuru kārtējo reizi ieviesis pionieris Lowrance - StructureScan 3D. Principā jau šis skenē tieši tā pat kā sānu un lejas skats, tikai ekrānā šo rezultātu ir iespējams pagrozīt un rezultātu apskatīt no visām pusēm. Respektīvi - vēl nedaudz kvalitātes, jaudas un varēsim zivju trofejas meklēt, atrast, ieskenēt un laivā izdrukāt ar 3D printeri jau uz eleganta dizaina pamatnes, kuras varēsim izvēlēties eholotes piedāvātajā objektu bibliotēkā. Un ja ar speciāliem smakas, krāsas diegiem, tad pat ar visu smaržu un krāsu
Un ja jau jāpērk jauna eholote, tad kādēļ gan neķerties klāt jaunākajām tehnoloģijām, kuras paliek ar vien pieejamākas. Ar to domāju sānu skatus.
/Sānu skati/
Ļoti vēlos eholoti ar sānu skatiem un gps. Tas uzreiz ievērojami sašaurina lielo ehološu izvēli. Šāda tipa eholotes sākas ar 5" ekrāniem, kuri, manuprāt, šīm te sānu skatu lietām ir par mazu, tāpēc tādas niansēs pat neizskatīšu. Humminbird Helix 5 Si GPS (699 EUR) un Helix 7 Si GPS (999 EUR) atšķiras tikai ar ekrāna izmēru, cenu starpība ~300 EUR. Lowrance Elite 5 Ti TotalScan (906,29 EUR) un Elite 7 Ti TotalScan (1087,79 EUR) arī pa lielam abas vienādas, tikai ekrāna izmērs un 7" versijai papildus ir NMEA2000 tīkls ar trollinga savienojuma iespēju, bet cenu atšķirība mistiski niecīga ~181 EUR.
Iedziļinoties sīkāk viņām visām atšķirības ir diezgan būtiskas.
Kartēšana ar Lowrance.
Pozitīvi, ka var veidot kartes bez maksas ar Insight Genesis (http://www.gofreemarine.com/insight-genesis). Bet bezmaksas versijai ir ierobežojumi: 12 ieraksti ar max 2h garumu, nav veģetācijas kartes, nav grunts cietības kartes un nevari neko noslēpt no citiem - viss paliek publiski pieejams. Maksas versijā nav nekādu ierobežojumu, tā izmaksā 100$ gadā un tajā var piesaistīt četras dažādas kartēšanas eholotes, vienu datoru un vienu mobilo ierīci. Tas nozīmē, ka var četratā samesties un koplietot šo produktu.
Šajā gadījumā ļoti pozitīvi, ka šo kartēšanu var veikt no jebkādas operētājsistēmas platformas (MAC, Windows, Linux).
Kartēšana ar Humminbird.
Iespējams ar Autochart (200 EUR) un Autochart PRO (239 EUR) programmām, kuras strādā tikai un vienīgi uz Windows platformas. Iespējams, ka var palaist ar kaut kādām MAC emulatoru programmām, taču tas nav mēģināts. Kā zināms, gadās tādas Windows programmas, kuras nepalaižas ar emulatoriem no MAC. Tā kā pats esmu MAC lietotājs un ar šo slimību esmu aplaidis visus mājniekus, tad man šī lieta drusku uztrauc.
Programmai līdzi nāk specifiska SD karte (Zeroline Map Card SD 32 gigabaitu ietilpības karte 99 EUR) uz kuras tiek kopētas kartes. Cita SD karte nederēs. Ja šī SD karte sabojājas, tad var iegādāties jaunu par 99 EUR. Šīm Humminbird kartēm nav veģetācijas karšu, bet ir grunts cietības kartes.
Humminbird Helix modeļiem sākoties ar 9 versiju ir iespējama kartēšana uzreiz braucot. Nav nepieciešams izbraukāt maršrutu un tad kopēt datus, lai kaut kur apstrādātu un pēc tam kopēt atpakaļ ierīcē. Šī funkcija saucas Autochart LIVE. Starp citu, Helix 9 bez sānu skatiem maksā tikai 100 EUR vairāk nekā Helix 7 Si GPS... Ja ir vēlami arī sānskati, tad jau 1349 EUR.
Helix 9 un 10 versijās Autochart LIVE režīmā var veikt ierakstus 8 stundu garumā. Šāds ir jau ierīcē iebūvētais un atvēlētais kartēšanas laiks. Taču ja nepieciešams vairāk - jānopērk un jāievieto Zeroline Map Card SD 32 gigabaitu ietilpības karte (99 EUR). Kartes ievietošana jaunajām eholotēm ļoti ērti pieejamā vietā - priekšpusē zem vāciņa.
Šeit video par Autochart LIVE un trolling funkciju ar MinnKota i-Pilot iespējām:
Savietojamība ar trolling motoriem.
Lowrance Elite7 Ti savienojas tikai ar MotorGuide (Lētākā versija 2099 EUR).
Humminbird Helix 7 Si GPS nav paredzēts savienoties ar trollingmotoriem.
Sākot ar Helix 9 versiju tie savienojas ar MinnKota i-Pilot (ar MotorGuide nē) un tiem ir arī NMEA 2000 tīkls.
Chirp
Tas ir Lowrance izgudrojums, kas ļoti labi ir aizgājis tirgū. Patērētāji to pieprasa un tāpēc šo produktu ir nopirkuši un ievietojuši savās ierīcēs daudzi konkurenti (Garmin, Raymarine un nu jau arī dārgākie Humminbird modeļi).
Tātad Lowrance modelī tas ir, bet Humminbird Helix 7 Si GPS tā nav.
Nav man personiski tādas lielas pieredzes par chirp efektivitāti, tāpēc nekāds objektīvais spriedējs neesmu. Tieši šodien bija izdevība ielūkoties Lowrance Hook 4 eholotē testos uz ūdens. Jāatzīst, ka Bez DownScan funkcijas es diez vai tādu iegādātos. Man likās, ka DownScan zivis rādīja pat precīzāk un labāk. Taču tas noteikti, ka bija specifiski - pie attiecīgā dziļuma un iestādījumiem. Kad šaurajā un vertikāli garenajā ekrānā ielika kopā Chirp un DownScan funkcijas, tad ticamības moments, tam kas notiek lejā, bija daudz labāks.
Skārienjutīgais ekrāns ir tikai Lowrance modelim. Ļoti ērti, taču tajā pat laikā tā ir viena papildus sarežģīta funkcija, kura var sabojāties vai gļukot. Kaut gan, Lowrence eholotēm tas nav nekāds jaunums, tātad tehnoloģijai vajadzētu būt gana labi izstrādātai.
Bezvadu savietojamība ir tikai Lowrance modelim. Tas nozīmē to, ka esot uz ūdens jūs varat pieslēgties ekrānam ar planšetdatoru un visu vadīt, skatīties citā papildus ekrānā attālināti no eholotes. Kā arī nodrošinot bezvadu internetu no sava mobilā telefona jūs varat augšuplādēt un lejuplādēt apstrādātās InsightGenesis kartes artodoties uz ūdens.
Motoriem, kuri atbalsta NMEA 2000 tīklu (Tohatsu dzinējiem tas nosaukts savādāk - Tohatsu Onboard Communication System un ir sākot ar 25zs) iespēja pieslēgties pie eholotes un tā rāda visus motora sniegtos rādījumus jūsu eholotē - tāda iespēja, no šiem salīdzināmajiem, ir tikai Lowrance Elite 7 Ti modelim. Ļoti laba un noderīga funkcija sevišķi lielākas jaudas motoriem. Jo lielāka motora jauda, jo vairāk parametrus dod ārā motora dators. Šos te datus pārsvarā visiem ražotājiem dod ārā sākoties no kādiem 25 zirgspēkiem. Mazākas jaudas motoriem nekādus datus nedod un tos nav iespējams pieslēgt NMEA datu tīklos.
Visi šie novērojumi ir mans subjektīvs pētījums.
Neesmu jomas speciālists, varu kaut kur kļūdīties, droži aizrādiet, labojiet un papildiniet komentāros.
Liels paldies par konsultācijām Mārtiņam no eholotes.lv
Ceram no viņa sagaidīt kādus reālus salīdzinošos testus uz ūdeņiem, ņemot talkā lielo pieredzi un novērojumus.
Tāpat gaidam video testu turpinājumus no eboat.lv džekiem.
Aicinām Jūs apmeklēt arī mūsu forumu http://parcopi.lv/forum/ , kur varēsiet uzzināt vēl daudz jaunas informācijas, vai arī pats varēsiet ņemt dalību foruma tapšanā, piedaloties diskusijās par visu, kas saistīts ar vēžiem un copi!
Tagad tik izlasīju. Marti, kā tur ir - ja es palaižu dronu ar attiecīgu aprīkojumu (nezinu, kas būtu tas aprīkojums), vai ar to dronu var izpētīt to, kas ir apokš ūdens. Vai zinātne ir tikusi tik tālu? Pagaidām fīderējot grunti iztaustu ar svina gabala palīdzību. Bet, Tev plus par tekstu!