Agri vai vēlu, bet katrs makšķernieks nonāk izvēles priekšā kādu laivu un motoru iegādāties un, vai iegādāties. Laivu un motoru izvēle ir tik milzīgi plaša mūsdienās, ka tur varētu saputroties jebkurš. Negribu šajā rakstā nevienam nekādu konkrētu produkciju ieteikt, vai vispār kaut ko ieteikt, vienkārši apskatīšu dažādu laivu plusus un mīnusus, kā arī, drusku pieskaršos motoru tēmai. Apskatītas, protams, tiks tikai nedaudzas laivas no milzīgā laivu klāsta un tādas, kuras domātas makšķerēšanai. Pirmais un galvenais nosacījums, izvēloties laivu, ir tas, cik jūs varat atļauties iztērēt par laivas iegādi, kādam makšķerēšanas veidam un kādās ūdenstilpnēs visbiežāk tiks makšķerēts un vai jums ir vieta, kur laivu uzglabāt. Tātad pirmā un pieejamākā kategorija visiem makšķerniekiem ir gumijas laivas. Bet tās arī mēdz būt tik daudz un tik dažādas, ka izvēles priekšā var apjukt. Jāpievērš uzmanība ir tam, no kādas gumijas tā laiva ir izgatavota un laivas tehniskie parametri. Tas nozīmē, cik cilvēkiem tā domāta un kādu motoru laivai var pielikt un vai var pielikt vispār. Vienas no lētākajām gumijas laivām ir "Fishhunter" tipa gumijas laivas.
Šādas laivas izskatās labi, bet ir viens liels bet. Šīs laivas ir izgatavotas no tādas gumijas, kas domāta piepūšamajiem matračiem. Tas nozīmē, ka uz asākas niedres vai kāda zara, šāda tipa laivu uzreiz var sabojāt. Pat spiningojot jābūt uzmanīgam, lai ar āķi neaizķertu laivu. Elektromotoru ar speciālu turētāja palīdzību var pielikt, bet benzīna motoru es nevaru iedomāties kā varētu šādai laivai pielikt. Šādu laivu makšķerēšanai var izvēlēties, ja pārsvarā makšķerē mazos ezeros vai karūsu dīķos. Laivas plusi: -lēta -viegli transportējama, jo viegla un neaizņem daudz vietas -piepūšama dažās minūtēs Laivas mīnusi: -neizturīga -nestabila -nevar pielikt motoru
Nākamā gumijas laivu kategorija ir Krievijā ražotās gumijas laivas. Šādām laivām būtisku trūkumu nav, tās ir ļoti labi piemērotas makšķerēšanai, ir gana izturīgas un pietiekami ērtas. Tagad par dažām sīkāk. Laiva Ufimka
Ļoti ērta laiva vienam cilvēkam, kaut arī skaitās divvietīgā. Dīvaini ir tas, ka parasti laivas tiek piepūstas sekcijās - priekšējā un aizmugurējā, bet šī sadalās sekcijās - labā puse un kreisā puse. Laiva ideāli piemērota spiningotājam un cilvēkam, kas nodarbojās ar velci. Par cik laivai ir laba gaita, tad motors nemaz nav nepieciešams. Laivas plusi: -ļoti ātra gaita -var airēt uz jebkuru pusi, vajag tikai pārsēsties -ātri piepūšama -neaizņem daudz vietas un ir viegli transportējama Laivas mīnusi: -priekš diviem cilvēkiem ļoti neērta -komlektācijā nāk nesaliekamie airi, kas nozīmē, ka jānes laivas soma un atsevišķi airi -airi tiek stiprināti gumijas "ausīs" -nevar piestiprināt motoru
Laiva Nirok-2
Pietiekami laba laiva. Saprātīga kvalitāte par saprātīgu cenu. Pārsvarā piemērota jebkurā ūdenstilpnē ar vienu nosacījumu, ka nav nekur tālu jāairē, jo gaita laivai ir pasmaga. Laivai ir liela "parusnasķ", nezinu kā latviski to uzrakstīt. Laiva piemērota pārsvarā pludiņmakšķerēšanai. Ar to var iepeldēt jebkurā ūdenstilpnē izvēlētajā vietā, iebarot un makšķerēt. Var izmantot arī spiningotāji, bet pārvietošanās, kā jau minēju, nav diez ko ērta, sevišķi, ja sanāk airēt pret vēju. Velcēšanai nav piemērota. Laivas plusi: -var makšķerēt divatā(šādās tādas neērtības ir, bet tās ir pieciešamas) -pietiekami augsti borti, nesmeļās iekšā ūdens arī pie viļņiem -labi airu stiprinājumi un saliekamie airi -pietiekami kompakta un ātri piepūšama -cena Laivas mīnusi: -smaga gaita -nevar piestiprināt motoru. (principā var pielikt elektromotoru ar speciāli stiprinājumu palīdzību, bet tas stiprinājums tad pašam jāizveido)
Laiva Vega-3
Ļoti līdzīga laiva iepriekšējai, bet ir lielāka, ar vieglāku gaitu un
ērtāka. Protams, arī dārgāka. Šī laiva jau ir piemērota jebkuram
makšķerēšanas veidam un makšķerēšanai jebkurā ūdenstilpnē. Bortu
augstums ir lielāks pat kā "Bush" laivām. Tāpēc droši var braukt
makšķerēt arī jūrā ar šādu laivu. Var ērti pielikt elektromotoru vai
nelielu benzīna motoru. Laivai nāk līdz speciāls motoru turētājs. Var
arī nopirkt bez tā, tad ir drusku lētāk. Šī laiva gan vairs nav tik
kompakta un piepūšana ar prasa laiku(arī ar kompresoru). Jau tā laiva diezgan pasmaga, bet ja vēl jānes motors, akumulators un makšķeres, tad bez auto pie ūdeņiem nogādājama ar problēmām. Domāta trīsvietīga, bet reāli ērta diviem makšķerniekiem. Trešo var tikai kaut kur pārvadāt, bet makšķerēt trijatā no laivas nav ērti. Ja šādai laivai vēl būtu cietā grīda, tad laiva vispār būtu ļoti ērta makšķerēšanai. Bet to jau pats var uztaisīt. Laivas plusi: -ērta diviem makšķerniekiem -saprātīga kvalitāte par saprātīgu cenu -var pielikt motoru -ērti airu stiprinājumi un saliekamie airi Laivas mīnusi: -smaga un aizņem pietiekami daudz vietas -prasa laiku tās piepūšana -nav cietā grīda -nevar pielikt jaudīgu motoru
Tad nākamā gumijas laivu kategorija ir laivas no armētās gumijas. Gumijas laiva "Bush"
Šāda tipa laivas ir ļoti piemērotas makšķerēšanai. Tām ir visas priekšrocības, kas ir gumijas laivai "Vega-3", bet klāt nāk vēl papildus ekstras - cietā grīda, var pielikt samērā jaudīgu motoru, kā arī, laiva ir no armētās gumijas, tāpēc ir ļoti izturīga. Vienīgi cena arī uzreiz ir attiecīgi krietni augstāka kā krievu ražojuma gumijas laivām. Piemērota kā spiningotājiem, tā pludiņmakšķerniekiem un velcētājiem. Laivas plusi: -stabila -ērta -cietā grīda -var pielikt gana jaudīgu motoru Laivas mīnusi: -aizņem diezgan daudz vietas arī nopūsta(jādomā kur uzglabāt) -grūti saliekama(sevišķi vienam grūti grīdu ielikt) -bez auto nav pārvadājama -cena(nosacīti)
Nākamā kategorija ir airu laivas. Tas var būt no stiklašķiedras, plastikas vai no koka. Stiklašķiedras laivām ir ātrāka gaita un tās prasa mazāk apkopes. Šādām laivām būtiskākais mīnuss ir tas, ka tās kaut kur ir jāglabā. Ideāli, ja ir sava garāža un vēl pie paša ūdens. Bet kam tādas nav, tad ir jāpiedomā kur laivu glabāt un kā pārvietot. Atkal šādā ziņā priekšroka ir stiklašķiedras laivām, jo tās ir vieglākas, tāpēc ērtāk pārvietojamas. Piemērota jebkura veida makšķerēšanai. Ļoti ērta velcēšanai.
Laivas plusi: -viegla gaita -samērā daudz vietas -var pielikt mazu motoru Laivas mīnusi: -vajadzīga vieta, kur glabāt -vajadzīgi papildlīdzekļi ar ko pārvietot -samērā nestabila, kad pieceļās kājās -nevar pielikt jaudīgu motoru
Nākamā laivu kategorija ir motorlaivas. Tās var būt krievu ražojuma vai ārzemju. Laivas ir ļoti ērtas un var pielikt jaudīgu motoru, bet šādām laivām ir nepieciešama garāža, kur tās uzglabāt.
Laivas plusi: -liela, ērta -var pielikt jaudīgu motoru -ļoti stabila Laivas mīnusi: -vajadzīga garāža turēšanai -grūti pārvietojama uz citu ūdenstilpni -prasa apkopi un aprūpi
Nākamās laivas ir mailītes un kajaka tipa laivas.
Šīm laivām izteikts ir tikai viens pluss - tām ir ļoti viegla gaita un tās ir ātras. Mīnuss ir nestabilitāte, un tās nav ērtas. Speciāli makšķerēšanai tādas pirkt nav vērts, bet ja jums tādas jau ir, tad makšķerēt no tām var. Piemērotas spiningošanai un neilgu laiku.
Nākamā kategorija ir kuteri un speciālās makšķerēšanas laivas.
Kuteriem nekādu izteikti mīnusu nav. Galvenais mīnuss ir cena. Vēl ar kuteri nevar iebraukt seklākajās vietās, kur var iebraukt ar citu laivu. Speciālajām makšķerēšanas laivām arī ir viens liels mīnuss - cena. Pārējais šādām laivām ir taisīts un piemērots tieši makšķernieku ērtībai, tāpēc nekādu citu izteiktu mīnusu tai nav. Vēl mīnuss ir tas, kur laivu turēt. Tas pats kuterim - ir vajadzīga piestātne, par ko papildus jāmaksā vai liela garāža.
Tas īsumā par dažām laivām un to kategorijām. Tagad drusku par motoriem. Kādu izvēlēties? Elektromotoru vai benzīna motoru? Tas ir atkarīgs no laivas un makšķerēšanas veida. Ideālā variantā ir nepieciešami abi, bet tas ir padārgi. Ar vienu brauc un pārbrauc, bet ar otru peld pa makšķerēšanas vietām. Benzīna motors ir ļoti ērts tālākiem un ātrākiem pārbraucieniem, toties elektromotors ir kluss, var makšķerēt vietās, kur ar benzīnmotoru nevar, var klusu pielavīties zivīm. Benzīna motors ir vairāk piemērots tieši velcei, kaut arī ir skaļāks par elektromotoru. Tas ir neizskaidrojami, bet fakts - velcējot zivis labāk ķerās tieši, kad velcē ar benzīnmotoru. Benzīna motoriem ir pluss tas, ka nav laika ierobežojuma-braukt var tik ilgi, cik būs paņemts līdz benzīns. Elektromotoru ierobežo akumulatora jauda. Toties spiningojot un bieži pārbraucot no vietas uz vietu elektromotoram atkal ir plusi - tas ir kluss. Piebrauc, apstājies, paspiningo un klusām brauc tālāk, bet ar benzīna motoru katru reiz to izslēgt un atkal iedarbināt nav tik ērti un tas biedē zivis. Ja biežāk sanāk makšķerēt lielās ūdenstilpnēs, kurās ir bieži un daudz jāpārvietojās, tad laikam izdevīgāk ir uzreiz pirkt benzīnmotoru, ja abiem nesanāk. Kādu? Tas jau atkal atkarīgs no finansēm un jūsu laivas. Motors ir jāizvēlas proporcionāls laivai. Nevar uz mazas laivas piekarināt ļoti jaudīgu motoru un lielas laivas mazjaudīgu. Viena likumsakarība gan ir - ar laiku tie makšķernieki, kas braukā ar benzīnmotoriem, pērk arvien lielākus un jaudīgākus motorus. Ātrums un jauda laikam ievelk. Par elektromotoriem - nav jēgas pirkt kaut kādu dikti jaudīgu, Pilnīgi pietiek ar "Minn Kota Endura 30". Kā jau rakstīju forumā, sadaļā pie motoriem, tad, jo lielāks motors, jo tas ir rijigāks(apēd vairāk strāvu), bet ātrums lielākiem motoriem ir tāds pats.
30 nozīmē, ka motors apēdīs 30A stundā, ja brauc 5.jā ātrumā. Tātad, ja
ir 85A akumulators, tad ar to var nobraukt gandrīz 3stundas, ja brauc
piektajā ātrumā. Attiecīgi, ja motors jaudīgāks, tad ātrāk patērēs
akumulatora jaudu vai jālieto jaudīgāks akumulators. Akumulatoru
ieteicams pirkt tādu, kuram iekšā ir gēls. Jo, tādi akumulatori ir
paredzēti tam, ka tie tiek izlādēti līdz 0 un atkal uzlādēti. Labu
firmu gēla akumulatori garantē 500 pilnīgas izlādes-uzlādes ciklus.
Parastie akumulatori jau pēc dažām pilnīgām izlādēm sāk zaudēt savu
jaudu. Tad par lādētājiem - tiem jābūt impulsa tipa lādētājiem.
Un vislabāk ir lādēt ar tādu stiprumu, kas ir 1/10 daļa no akumulatora
stipruma. Ja akumulators ir 85A, tad ieteicams lādēt ar 8,5A, tāpēc ir
labi, ja lādētājam var regulēt sprieguma spēku. Ja lādēs ar stiprāku
ampēru skaitu, tad akumulators ātrāk uzlādēsies un ātrāk nosēdīsies. Ja
lādēs ar mazāku, tad tieši labi, bet tas prasīs daudz vairāk laika. Tas tāds mazs ieskats laivās un motoros. Kā jau minēju, tad nevienam
neko negribu ieteikt, bet cerams, ka ka kaut cik atviegloju izvēli.
Jāatceras, ka katra laiva un katrs motors ir ļoti piemērots kādai
konkrētai ūdenstilpnei un makšķerēšana veidam. Tāpat jāņem vērā katra finansiālās iespējas. Nu ko, tad - ne, asakas visiem makšķerniekiem!
Aicinām Jūs apmeklēt arī mūsu forumu http://parcopi.lv/forum/ Tur varēsiet uzzināt vēl daudz jaunas informācijas, ja
esat iesācējs makšķerēšanas jautājumos, vai arī pats varēsiet ņemt dalību foruma
tapšanā, piedaloties diskusijās par visu, kas saistīts ar makšķerēšanu, vai vēžošanu!
Es ilgi meklēju un skatījos visus variantus un nonācu pie secinājuma, ka ja ir mašīna, tad jāpērk ~ tāda kombinācija: ja pārsvarā ir plānots braukt divatā, tad Laiva BUSH CRAB 370. Laiva sver 60.kg, tāpēc lai to aiznestu līdz ezeram nepieciešama 2 cilvēku līdzdalība. Bet, protams, var arī viens, ja labi grib. Pie tādas laivas, ja nav pārvadāšanas treilera, motoru līdz 6hp. Es lietoju Mercury 6hp. Viss, lieliski ielien vidējas klases mašīnā un bez problēmā ir noglabājams klasiskajos balkonos.
100%" cellspacing="1
Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji. [ Reģistrācija | Ieeja ]